Inclusief onderwijs

Vorige week woensdag was ik bij de opening van het schooljaar van Hogeschool Windesheim. Het thema was inclusief onderwijs.

Het programma was interessant vanwege een aantal gegevens, zoals dat 11% van de studenten van Windesheim een beperking heeft. Ook wil Windesheim meer aandacht besteden aan deelname op de arbeidsmarkt door studenten.

Een van de sprekers was Peter Riezebos. Hij heeft een opmerkelijke studieloopbaan. Hij begon op de lagere school en wist niet wat er van hem verwacht werd en begreep niet wat hij moest doen. Daarna doorliep hij met hetzelfde gevoel de Mavo en heeft hij een poging gedaan een opleiding op het MBO te doen. Dit alles is mislukt met als kernwoord “onbegrip” van alle kanten. Dit heeft geleid tot een zware depressie, waarin hij uiteindelijk zelf de knop omzette. Hij ging lezen en studeren aan de universiteit. Inmiddels heeft hij 4 universitaire studies afgerond en is verbonden aan de universiteiten van Harvard en Sjanghai. Op de website van de Universiteit Twente kun je zijn verhaal lezen: van mislukking tot multitalent.

Wat mij heel erg bij is gebleven is de visie op het onderwijs van de toekomst. In contrast tot hoe ik het onderwijs destijds zelf heb ervaren. De volgende zin bevat voor mij de essentie:
“De docent moet niet controleren of hij/zij begrepen wordt. De docent moet controleren of hij/zij de leerling begrijpt!”
Iets wat heel erg past bij SamenZelfKunde!

Jeroen Schaub, locatieleider REA College Bartiméus

 

Reacties zijn gesloten.